Historien om navnet Stokkeholm startet sent på 1800-tallet, da Elise sammen med sine foreldre og søsken bygget et lite hus på Stokkeholmen i Ellingsøyfjorden utenfor Ålesund. Den gang tok man gjerne sitt etternavn, enten etter sin far eller fra gården hvor man vokste opp. I 1918 skulle Elise’s far ut med båt for å redde folkene fra en båt i nød, men endte selv opp med å kullseile og omkom. Moren døde senere samme år.
Dermed tok Elise med seg sine to sønner til fastlandet, og mens Emil søkte lykken i Amerika, og byttet navn til Johansson, valgte Adolf å bygge eget hus på Malaga i Ålesund. Der tok han med sin mor Elise, som bodde der livet ut. Adolf giftet seg med Anna Marø, og sammen fikk de 3 barn, Elsa, Kåre og Arne.

I generasjonsboligen på Malagahøyden innredet Adolf eget arbeidsrom og vevstue til Elise, som var svært dyktig med håndverk. Hun vevde, strikket, og sydde klær som hun solgte rimelig. Det var en fin liten inntekt for Elise, som var oppvokst i svært fattige kår, hvor foreldrene måtte selge melken fra buskapen for å få penger til å leve, så Elise og søsknene fikk ikke smake noe av melken. Elise skapte tradisjoner og fine mønstre, som er ivaretatt av familien, gjennom moderne produksjon av smykker.

Elise’s søsken tok etter hvert andre navn fra gårdene de flyttet til, og slik ble altså familien på Malaga i Ålesund den eneste som bar navnet Stokkeholm.

Adolf’s yngste sønn Arne, flyttet i tenårene til Trondheim for å studere, og samtidig med studiene så vokste det en stadig større interesse for å skape noe. Aase, som han stiftet familie med i ung alder, hadde fast arbeid som regnskapsansvarlig, og hun finansierte både studier og drømmen om egen bedrift, og det tok ikke mange årene før Arne valgte troen på egne skaperevner og egen bedrift, fremfor videre studier. Hele tiden med økonomisk støtte fra Aase, i en tid hvor de hadde 2 barn og knapt penger til mat.

I 1967 gikk turen tilbake til Ålesund, og det var her eventyret om gullsmedforretningen Aseco startet for alvor, med omfattende postordrevirksomhet, og egen butikk i en av Ålesunds perifere handlegater. Med intenst arbeid, klokketro på prosjektet, stadig flere kunder -og 100% støtte fra sin ektefelle- vokste forretningen, og etter noen år, med flytting av butikken til Ålesunds sentrumsgate, jevnlige utsendelser av postordrekataloger til hele landet, og mer enn 200 butikker som kunder rundt om i Norge, så var dette for lengst heltidsarbeid for Arne og Aase. 1 butikk i Ålesund, ble til 2, og deretter Kristiansund og Molde. Med først døtrene Tone og Eva inn i bedriften, og deretter sønnen Frode, så vokste det til 6 butikker, 10 butikker, og etter hvert 13 egeneide butikker.

Resultatet av intens skapertrang, evnen til å utvikle, og hardt arbeid over mange år, gjorde at Arne ønsket å pensjonere seg allerede som 58-åring, og det var tid for neste generasjon å overta eierskapet til bedriften de allerede var en betydelig del av. Etter en rekke samtaler om veien videre, så ble familien på 5 enige om at den beste driftsmåten var å dele selskapet opp i 3 selvstendige enheter, hvor de 3 søsknene skulle eie og drive hvert sitt selskap videre. Slik ble det i 2001, og slik er det fortsatt.

Frode Stokkeholm, som allerede hadde vært daglig leder for kjeden i noen år, valgte sammen med sin kone og forretningspartner, Sonja, å bygge videre på arven de hadde overtatt; 4 butikker i Molde, Kristiansund og Oslo, har blitt til 7 +  en ledende nettbutikk. Varesortimentet ble utvidet, alltid med foreldrene Aase og Arne’s filosofi om å kjøpe direkte fra produsentene for å unngå fordyrende mellomledd, i bakhodet.

Sonja og Frodes del av smykkekjeden ble utvidet til å også omfatte klokker i de fleste prisklasser, og i de senere år er det også tilkommet vesker og annet tilbehør. Alt direkte fra kjente merkevarer -som eneimportør i Norge og Norden- eller som egen produksjon hos samarbeidsfabrikker rundt om i verden. Gode forbindelser fra oppstarten på 60 og 70-tallet, er gull verdt når man skal inn i nye forhandlinger, den dag i dag.

Som eneste sønn i familien, føler Frode at det sammen med sin Sonja er deres ansvar å både føre familienavnet stolt videre, og også de sterke tradisjonene som ligger i foreldrenes forretningsdrift fra oppstarten i 1965, og frem til de trakk seg ut -og ga sjansen videre til neste generasjon- i 2001.

Dette ville Sonja og Frode -som nå har butikker i Ålesund, Molde, Kristiansund, Orkanger, Trondheim og Oslo- gjøre enda mer tradisjonsbundet ved å omprofilere bedriften og nettbutikken til ‘by Stokkeholm’. Ekteparet, som har skapt og bygget  flere merkevarer innen smykker, og tatt i bruk tradisjonsdesign fra Elise’s håndverk tilbake til begynnelsen av 1900-tallet, har også fått med seg 3.generasjon i driften.

Eldste sønn Michael har allerede fått en viktig rolle, etter fullførte studier ved NTNU og senere 4 år i bedriften. Mellomste sønn Marcel, har etter å ha arbeidet i bedriften et par år på fulltid, tatt beslutningen om å gå sine egne veier, og har snart fullført en utdanning som baker med fagbrev. Yngste datter Marisa, fullfører studier ved NTNU sommeren 2024, og vil da gå fra deltidsarbeid i butikken i Ålesund, og inn i en større rolle i bedriften.

Da oppdelingen fant sted i 2001, ble det samtidig en geografisk inndeling for bruk av merkenavnet Aseco, slik at når Sonja og Frode overtok en lokal urmakerforretning i Ålesund i 2011, så var det naturlig at denne bar et annet navn enn Aseco, siden hans søster allerede hadde to butikker i Ålesund, som sin del av oppdelingen 10 år tidligere. Dette er årsaken til at man i Ålesund har forretningen EDELT. Slik kom også tanken om å bygge på butikknavnene med en ‘underline’, som ble familienavnet STOKKEHOLM. Et navn som bærer lange tradisjoner for handel med smykker, og som det falt helt naturlig å sette under butikknavnet.

Dette er tanker som Frode diskuterte med sin far Arne  de siste årene før han dessverre gikk bort i 2018, og bakgrunnen for den ekstra linjen under logoen er å skille Sonja og Frode’s butikker fra de andre butikkene, samle bedriftens butikker -uavhengig av om de heter Aseco eller Edelt, samt vise at man ved å sette sitt stolte familienavn under, garanterer for kvalitet og service i bedriften.

Med by Stokkeholm som paraply, går familien inn i fremtiden med stor tro, og fortsatt vilje og trang til å utvikle og skape innenfor gullsmed og urbransjen.

-Elementer fra Arne’s skaperverk fra 1965, Elise’s håndverkstradisjoner fra starten av 1900-tallet, inspirasjon fra holmer, hav og fjell, samt innspill fra Sonja og Frode’s til sammen mer enn 70 år med butikkdrift og merkevarebygging, vil sammen med 3.generasjon’s moteriktige innspill, prege smykkedesign også i årene som kommer.

By Stokkeholm;   KVALITET – SERVICE – DESIGN OG MERKEVARER

-Vi satser vårt navn og ære på å levere!

Familien Stokkeholm